Sari direct la conținut »

Profesorii și școala online: 6 soluții pentru cele mai frecvente întrebări de IT

Cum să folosești tehnologia dacă ești profesor în pandemie: Suita Google.

Sunt convins că puțini dintre noi au anticipat în primăvară faptul că felul cum se va face învățământul în România (și în lume) se va schimba dramatic în 2020. Majoritatea cadrelor didactice nu cred că erau pregătite pentru ce va urma, nici la nivel de alfabetizare digitală nici în ce privește schimbarea cutumelor și a realității unei zile de predat copiilor prin Google Meet. Cu toate astea, educația e la fel de importantă – poate mai importantă decât totdeauna – pentru poporul român, și mi-am dat seama că e nevoie să ajut și eu cum pot oamenii din domeniu pentru o adaptare mai ușoară.

Am întrebat în mai multe grupuri de profesori de pe Facebook care sunt cele mai mari probleme tehnologice cu care se confruntă în această perioadă și care sunt cele mai importante întrebări pentru care ar avea nevoie de răspuns de la cineva cu experiență în domeniul IT. Mai jos sunt răspunsurile, majoritatea găsite la un simplu search pe Google. N-am lucrat cu Google Classroom până acum, dar există deja, din fericire, multe materiale legate de asta online și am găsit răspunsuri la toate întrebările:

1. Cum pot să dau teste grilă (cu limită de timp) elevilor mei, folosind Google Forms?

Deși are integrare în Google Classroom, software-ul Google Forms are posibilitatea de a fi folosit de sine stătător. Oricum ai vrea să-l folosești (prin Google Classroom creând un Quiz, sau mergând direct la https://docs.google.com/forms/), procedura de creare a unui test grilă cu limită de timp este:

  • Folosește Google Chrome. Dacă nu îl folosești deja, îl poți lua de aici.
  • Instalează Email Google Forms (un plugin de Google Chrome care are mai multe facilități, printre care și faptul că poți seta limitări de timp). Îl poți introduce în Google Chrome chiar din Google Workspace Marketplace.
  • Mergi în Google Forms (fie prin Classroom fie direct).
  • Adaugă întrebările și posibilele răspunsuri (pentru grile). Google Forms funcționează bine și pentru teste non-grilă, deci ai opțiunea să adaugi și răspunsuri tip text aici. Dar dacă testul e grilă, se „corectează automat”, deci poți da note mult mai simplu așa. Filmulețul de mai jos îți arată tot ce poate face Google Forms pentru tine:
Cum să folosești tehnologia dacă ești profesor în pandemie: Suita Google.
Cum să creezi quiz-uri folosind Google Forms.
  • Dacă vrei să limitezi perioada în care se poate completa acest quiz, dă click pe Add-Ons (sus în dreapta), apoi click pe Email Notifications for Google Forms (așa se numește add-on-ul instalat recent) și în opțiuni selectează Limit Form Responses.
Opțiunile disponibile în Email Notifications for Google Forms
Acestea sunt toate opțiunile disponibile dacă vrei să limitezi completarea formularului.

Răspunsul de mai sus a fost găsit pe labnol.com, unde puteți găsi și mai multe detalii.

2. Cum pot să rulez filme pe YouTube sau fișiere audio și să le audă elevii în Google Meet?

Sigur ai încercat măcar o dată să rulezi un fișier multimedia elevilor, ai dat Share Screen și fie nu s-a auzit nimic (ai auzit doar tu) fie ai setat ca sursă de sonor boxele în loc de căști și s-a auzit foarte prost.

Soluția e să nu faci Screen Sharing, ci Screen Casting. Cum?

  • Din nou, asigură-te că folosești Google Chrome. Dacă nu îl folosești deja, îl poți lua de aici.
  • Dacă avi fișiere audio sau video pe propriul calculator și vrei să le arăți elevilor, trebuie să le deschizi în Google Chrome. De cele mai multe ori, va merge direct cu click dreapta pe fișier, Open with…, Google Chrome (selectează din lista de programe dacă nu-l vezi din prima). Dacă nu funcționează așa, lasă-mi un comentariu mai jos și îți explic pentru fiecare caz special în parte cum să procedezi să-l deschizi în Chrome.
  • Odată ce te asiguri că fișierul e deschis într-un tab din Chrome, ai posibilitatea să mergi în meniul Chrome-ului și să selectezi opțiunea Cast. Apoi dă click dreapta pe noua iconiță de Cast și selectează Always Show Icon. Asigură-te și că e bifată opțiunea Enable cloud services (care e foarte importantă!).
Activează opțiunea de Cast din Chrome și bifează apoi opțiunea de Always show icon.
  • Acum ne-am pregătit terenul pentru a conecta între ele browser-ul Chrome (mai exact, conținutul unui tab) cu o sesiune de Google Meet. Din ce am observat, însă, există o limitare. Conexiunea asta nu funcționează dacât dacă adaugi o sesiune cu elevii în Meet direct din Google Calendar (deci nu folosești link-ul predefinit din Google Classroom pentru a deschide Meet-ul). Așadar, deschide Google Calendar. Asigură-te că userul pe care ești e cel pe care-l vei folosi și în Google Meet. Poți schimba userul dând click pe iconița sau avatarul userului din dreapta sus, din Calendar.
  • În Calendar poți testa un Cast eficient creând un eveniment care a început deja și care se termină în viitor.
Așa arată un eveniment de Google Calendar care e în desfășurare.
Un eveniment de Google Calendar care e în desfășurare acum.
  • Neapărat, dacă nu îți apare link-ul de Google Meet, activează-l.
Neapărat, nu uita să activezi Google Meet în acest eveniment din Calendar.
Neapărat, nu uita să activezi Google Meet în acest eveniment din Calendar.
  • Acest link este cel corect, pe care va funcționa Cast-ul.
Acesta este link-ul pe care va funcționa Chrome Cast-ul.
Acesta este link-ul pe care va funcționa Chrome Cast-ul.
  • Deschide Google Hangouts-ul din evenimentul de Calendar. Acest link va trebui trimis și elevilor tăi, dacă vrei să ai o prezentare în care le dai play la fișiere multimedia sau video-uri pe YouTube sau alte site-uri de gen.
  • Acum ai opțiunea să mergi pe un tab deschis (cu fișierul multimedia dorit, sau cu YouTube sau altă sursă multimedia dintr-un tab de Chrome) și să apeși pe Cast, să identifici faptul că ai în lista de dispozitive numele evenimentului din Google Calendar, și să dai click pe el.
Cele trei stări ale funcției Google Chrome Cast: activare posibilă, activ, dezactivare posibilă.
Cele trei stări ale funcției Google Chrome Cast.
ATENȚIE

Odată ce ai un tab pe care ai dat CAST din Google Chrome, există șanse ca vocea ta nu să nu se mai audă în call, pentru că microfonul a lăsat loc conținutului audio din acel tab. Asta se întâmpla pe versiuni mai vechi ale Google Meet, acum (după testele mele) pare să funcționeze corect.

Dacă totuși ai probleme și vrei să vorbești, fie închizi cast-ul (și întrerupi proiecția video și audio, revenind la un call normal) fie folosești aplicația de mobil Google Calendar pentru a accesa acel link de Google Meet cu telefonul, și îți conectezi căști sau microfon direct la telefon pentru a putea vorbi în timp ce ai și Google Cast deschis.

Dacă vreți și varianta video a acestui tutorial, aveți aici un tutorial pas cu pas despre cum să rezolvați problema:

Cum să folosești tehnologia dacă ești profesor în pandemie: Suita Google.
Cum să proiectezi conținut multimedia elevilor prin Google Meet.

3. Cum corectez temele de tip eseu cu aplicații (gratuite)?

Procesarea limbajului (fie el scris sau vorbit) e încă o problemă nerezolvată complet de algoritmii contemporani. Așa cum se vede foarte clar în sketch-urile astea, care sunt mai aproape de realitate decât speram:

Cum să folosești tehnologia dacă ești profesor în pandemie: Suita Google.
În câte feluri se poate spune „unsprezece”? 🙂
Cum să folosești tehnologia dacă ești profesor în pandemie: Suita Google.
Când „69” e o rețetă pentru dezastru și-ți poate aduce mai multe probleme decât crezi.

Revenind la treburi serioase, există câteva unelte software care au acuratețe rezonabil de bună în a evalua texte în Engleză. Ce-am găsit eu până acum:

  1. Grammarly e, de departe, cea mai bună variantă de a corecta texte în engleză de orice fel. Are și o variantă gratuită (limitată la ortografie, gramatică și punctuație), două variante plătite (care extind lista de corecturi cu claritate, ton, anti-plagiat, alegerea cuvintelor, formalism, fluență, etc și se adresează unui individ – Premium – și unei organizații de până la 150 utilizatori – Business) și o variantă educațională (pentru care va trebui să negociați un preț direct cu cineva din echipa lor de vânzări). Odată ce mergi pe varianta plătită, poți folosi Grammarly peste tot (inclusiv în Microsoft Word, clientul de mail și oriunde ai un textbox în browser – chiar și aici unde scriu eu articolul, în WordPress). Eu folosesc varianta Premium de aproape un an și sunt destul de mulțumit de ea.
  2. Grammar and Spell Checker – LanguageTool e un plugin gratis de Chrome care validează doar gramatica și ortografia, din păcate.
  3. SlickWrite are o interfață web destul de funcțională unde poți da copy-paste textelor pe care vrei să le corectezi, și îți va găsi greșeli de diverse feluri: de gramatică, ortografie și compoziție, de structură, de vocabular și așa mai departe. Pare să fie gratuit, și suportă „tips”. 🙂
  4. After the Deadline are plugin de Chrome și o mulțime de alte plugin-uri către alte interfețe unde scrie lumea de obicei, inclusiv OpenOffice, WordPress și așa mai departe. Cea mai originală integrare, însă, este acest bookmarklet care îți evaluează pe loc orice pagină web. E și Open Source, adică 100% gratuit, deși pare să nu mai fie suportat atât de larg de developeri.
  5. Hemingway face cam același lucru ca SlickWrite, dar cu o interfață care seamănă mai mult cu Grammarly. Și pare gratuit.
  6. Writefull este varianta „științifică” de corectură de texte, folosită în special pentru lucrări de licență, diplomă și lucrări științifice. Are plugin de Microsoft Word pentru funcționalitate completă acolo.

Dacă ai nevoie să corectezi (minimal și cu 90% acuratețe) gramatica și ortografia unui eseu în Română, sunt mult mai puține variante. Am găsit doar: Corrector.co care are dicționar în Română. Are extensie de Chrome și variantă web – adică un site pe care poți da copy-paste unui text pentru corectură.

Vă mai las o mostră de acuratețe, tot de la REMA 1000:

Cum să folosești tehnologia dacă ești profesor în pandemie: Suita Google.
Dacă te bazezi pe dicție, s-ar putea să ai surprize…

4. Cu ce software pot crea benzi desenate pentru copii?

Poate cea mai utilă aplicație de creare a artefactelor vizuale de orice fel, Canva „se pricepe” și la comic strips. Dacă înveți Canva sunt șanse mari să îți poți dezvolta ulterior orice fel de grafică, fiindcă are milioane de template-uri de toate felurile. Cu ajutorul Canva poți realiza video-uri, prezentări, postări de Facebook vizuale, postere, postări de Instagram (imagine sau video) și multe, multe altele. Încearcă-i varianta gratuită personală sau cea pentru educație, tot gratuită.

Ți-am găsit un tutorial destul de complet despre cum poți crea un worksheet pentru copii:

Cum să folosești tehnologia dacă ești profesor în pandemie: Suita Google.
Crearea worksheet-urilor e floare la ureche cu Canva.

Dacă vrei o alternativă mai puțin generalistă, dedicată exclusiv comic book design-ului, poți încerca:

  1. Make Beliefs Comix – o soluție simpluță ca opțiuni, pe care n-am folosit-o, dar care pare ușor de folosit
  2. Pixton Edu – o soluție ceva mai nouă, care are potențial să satisfacă mai multe cerințe, inclusiv de storytelling mai lung

5. Cum pot împărți elevii pe grupe în Google Meet?

Cum să folosești tehnologia dacă ești profesor în pandemie: Suita Google.
Un plugin care teoretic îți permite să faci împărțirea pe grupe.

Video-ul de mai sus, deși prezintă o soluție funcțională, din păcate mi se pare prea… „pe genunchi”, fiindcă nu face decât să oferă o pseudointerfață pentru a genera mai multe link-uri de Google Meet. Asta poți face și tu singur/singură fără niciun fel de problemă, și cred că e mai sustenabil așa, fiindcă ai mai mult control.

Din păcate nu am găsit nicio altă soluție mai bună. Sper să te ajute, măcar ideea din spatele plugin-ului dacă nu chiar plugin-ul prezentat de mai sus. Îl poți descărca de pe Chrome Web Store.

6. De ce unii elevi sub 13 ani au probleme cu accesul în Jamboard?

Din câte m-am documentat, problema ține de faptul că restricția de vârstă pentru unele conturi de utilizator Jamboard sunt cauzate de faptul că se folosesc conturi pentru copii făcute dintr-un cont comun de familie. Dacă acei elevi pot să primească acces la alte conturi, de sine stătătoare, ar trebui să nu aibă probleme cu accesul în Jamboard.


Important: Nu neglija securitatea conturilor de pe platformele de învățare online!

Ca o știre de ultimă oră, astăzi a fost publicat un articol pe Edupedu care sugerează faptul că toate parolele de pe site-urile folosite ca platforme de învățare online ar trebui resetate, pentru că s-a descoperit faptul că „persoane necunoscute au accesat ilegal conturile de acces la aplicații”. Așadar – mai ales dacă predai în București – anunță-ți toți colegii, toți elevii și/sau părinții să își schimbe parolele de acces la platformă ca să evite neplăceri de genul prezenței persoanelor neautorizate la ore, înregistrările nefaste și chiar pierderea accesului la platformele educaționale.


Dragi profesori, avem nevoie de voi pentru a clădi viitorul acestei țări. Aveți grijă de voi, purtați mască, fiți precauți și sper ca acest ghid să vă fi răspuns la întrebări!

Dacă mai aveți orice fel de nelămuriri sau întrebări, aștept comentarii în formularul de mai jos, și voi mai scrie oricâte articole e nevoie – ba chiar voi face și video-uri pentru voi, dacă vă doriți asta.

Succes la predat și un an de învățământ mai ușor decât până acum!

Comments
  • Multumesc pentru informatiile prezentate atat de sintetic! Cu ocazia aceasta, am descoperit si Canva! Toate cele bune!

  • Buna ziua… Ma numwsc Grigoras Anamaria si sunt profesor la primar si gimnaziu.. M-ar interesa cum pot controla mocrofoanele copiilor pt a nu se m juca cu ele in ora, creandu-se microfonie; de asemeni, cum pot avea acces la un raport de prezenta in meet, cand au intrat si cat au stat… Am inteles ca exista ceva extensii…

    • Sunt extensii Google Meet Attendance si Grid View. (Teams le are automat). Pentru fisiere audio, eu selectez a file in Chrome (nu tot ecranul) si acolo sunetul e automat adaugat. Mult mai intuitiv si usor de accesat Teams. Si eu as vrea sa stiu cum putem restrictiona accesul copiilor de a inchide microfoanele participantilor (din aceeasi organizatie) si de a-i scoate din intalnire.

  • Buna ziua! Folosesc Google Classrooom pentru sesiunile asincron si ZOOM pentrru sesiunile sincron. MI s-a intamplat, in ultimele doua saptamani, sa nu auda copiii sonorul fisierelor mp4. Folosesc Google Chrome.

  • Buna ziua,

    Am gasit o metoda mai simpla de a rula filme pe Youtube si ca elevii sa auda sunetul.
    Trebuie activat ‘Stereo Mix’ din ‘Manage Sound devices’ in Window 10, care se pare ca ‘by default’ e dezactivat.
    Apoi in Google meet trebuie selectat ca dispozitiv de input ‘Stereo Mix’ in loc de microfon.
    In acest fel se aude simultan microfonul si sunetul de pe Youtube.

    Toate cele bune!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Enable Notifications    Ok No thanks