Auditorul de site‑uri

Introdu adresa site-ului pe care vrei să-l testezi, și deschide pe rând pagini noi cu uneltele (gratuite) esențiale de audit pentru un site: viteză, calitatea codului, SEO, conținut, accesibilitate, optimizarea pentru mobile, design, social media, standarde și securitate.

Informații utile

De ce e important să ai un site optimizat?

Sunt câteva aspecte tehnice pe care dacă le rezolvi, crești substanțial șansele de reușită ale site-ului tău atât în lupta cu celelalte site-uri pentru ranking-ul în Google, cât și în încercarea de a oferi vizitatorilor site-ului tău cea mai bună experiență posibilă, ceea ce-i va determina să citească, să cumpere sau să folosească site-ul cu plăcere.

1. Îmbunătățirea vitezei și performanței

0 %

creșterea de trafic din SEO pe care a resimțit-o Pinterest după ce și-a făcut site-ul mai rapid cu 40%

0 %

mai mulți bani per tranzacție pentru ALDO după ce și-au făcut site-ul mai rapid cu 75%

0 %

numărul de oameni pe care BBC îi pierde la fiecare secundă în plus în care se încarcă pagina

0 %

creșterea în conversie experimentată de Rossignol după ce și-au făcut site-ul mai rapid cu 1.9s

0 %

traficul câștigat în plus de GQ după ce și-au făcut site-ul mai rapid cu 80%

…și astea sunt doar cifrele cu care site-urile de mai sus și-au îmbunătățit performanța după ce și-au făcut site-urile mai rapide. Gândește-te cât de bine ar fi să bifezi toate punctele de mai jos… Dacă mai ești curios/curioasă, găsești mai multe statistici despre optimizarea de viteză a site-urilor aici.

2. Optimizarea semantică și pentru motoare de căutare (SEO)

0 %

din toate experiențele online încep cu un motor de căutare

0 %

din cei care caută pe Google se uită DOAR pe prima pagină

0 %

din traficul pe site-uri în general vine din căutări organice

0 %

din traficul global vine din Google Search, Images și Maps

0 %

din marketeri consideră inbound (SEO) e cea mai mare sursă de clienți

Sursa cifrelor: un articol excelent de la Ahrefs.

3. Îmbunătățirea strategiei de conținut

0 %

din marketeri consideră content marketing-ul o esențial în strategia globale de marketing

0 %

din marketerii care au creat conținut video spun că acest conținut le-a crescut traficul către website substanțial

0 %

din publicul adult din SUA ascultă cel puțin un podcast cu frecvență lunară

0 %

mai mult trafic și 4X mai multe share-uri au fost generate de articolele exhaustive, cu minim 3000 cuvinte

0 %

din marketeri au folosit postările de blog constante ca o strategie de achiziție de clienți noi în 2020

Sursa cifrelor: o listă de statistici de la HubSpot.

4. Atingerea standardelor de accesibilitate

0 %

din populația lumii are o dizabilitate – asta înseamnă 1.000.000.000 (un miliard de) oameni

0 %

din persoanele cu dizabilități accesează Internetul într-o formă sau alta

0 %

din toată populația Statelor Unite ale Americii au o dizabilitate vizuală și folosesc screen reader

0 %

din persoanele cu dizabilități renunță la a mai folosi un site dacă nu este accesibil lor

0 %

din aceste persoane nu pot duce la bun sfârșit tranzacții uzuale într-un sfert din site-uri

Sursa cifrelor: câteva statistici de la InteractiveAccessibility, Forbes și UsableNet.

5. Optimizarea pentru mobile și design-ul plăcut

0 %

din tot traficul mondial pe Internet e făcut folosind dispozitive mobile (telefoane, tablete, etc)

0 %

din toate căutările pe Google și alte motoare de căutare sunt făcute cu dispozitive mobile

0 %

din tranzacțiile B2B efectuate în mediul de afaceri sunt făcute astăzi folosind dispozitive mobile

0 %

este estimat a fi procentul cumpărăturilor online efectuate de pe telefoanele mobile în 2021

0 %

din părerea unui utilizator despre credibilitatea unui website se bazează exclusiv pe design

Sursa cifrelor: statistici de la BroadbandSearch, SimiCart și HostingTribunal.

6. Optimizarea pentru rețelele de social media

Raportul digital mondial din ianuarie 2021 de la Hootsuite despre procentul de oameni care folosesc telefoane, Internet și social media

0 %

din cele 24 de ore ale unei zile sunt petrecute în medie de oameni pe social media zilnic

0 %

din persoanele născute după 1981 își petrec timp în fiecare zi folosind rețele de social media

0 %

din utillizatori se așteaptă ca un brand să le răspundă la întrebări în 24h pe canalele sociale

0 %

din persoanele care au primit răspuns de la un brand pe social media devin fanii acelui brand

0 %

din oamenii care folosesc social media își informează deciziile de cumpărare din rețele sociale

Sursa cifrelor: suita de statistici de la HootSuite și HubSpot.

7. Validarea codului și folosirea standardelor

0 %

din decizia developerilor de a schimba un job cu un altul se bazează în principal pe limbajele și tehnologiile folosite

0 %

procentul de creștere al Typescript în ultimul an, ca limbaj cu standarde mai stricte (3.3 milioane proiecte GitHub)

0 %

din paginile scanate cu validatorul W3C de HTML au fost 100% valide în ultimul an

0 %

din paginile generate de Google sunt valide conform standardelor HTML și CSS

Sursa cifrelor: studiile de piață făcute de StackOverflow și statisticile Google, PowerMapper, NPMTrends și GitHub.

8. Securizarea sistemelor, rețelelor, site-urilor, aplicațiilor și serverelor

0 %

procentul organizațiilor care au fost supuse la atacuri cibernetice folosind vulnerabilități cunoscute în 2021

0 %

din breșele de securitate aveau rezolvări și patch-uri cunoscute dar neaplicate în contextul sistemelor afectate de atacuri

0 %

creșterea crimelor cibernetice de la începutul pandemiei COVID-19 în întreaga lume

0 %

din plugin-urile de WordPress (41% din Internet) au vulnerabilități critice care ar permite atacuri

0 %

din toate cele 1.3 miliarde de site-uri din întreaga lume sunt vulnerabile atacurilor hackerilor

Sursa cifrelor: raportul Sucuri, articolele Retarus, Forbes și PurpleSec și statisticile W3Techs.

Care sunt pașii?

Detalii despre cele mai importante aspecte ale optimizării

Ce nu se poate măsura cu unelte gratuite?

Sunt convins că deja te-ai prins că sunt multe aspecte care țin de succesul și optimizarea unui site care nu se pot măsura folosind uneltele gratuite oferite mai sus. În cele ce urmează, voi trece în revistă câteva aspecte pentru care nu prea poți scăpa fără să ai un specialist care să îți dea o perspectivă experimentată asupra site-ului tău.

Situația concretă a traficului și SEO-ului tău

Niciun tool gratuit nu-ți oferă nivelul de exactitate a informațiilor la care se ridică, spre exemplu, Google Analytics și Google Search Console.

...și din exact acest motiv, ar trebui să ai pe cineva în echipă care verifică zilnic sau măcar săptămânal cifrele din toate soluțiile tale de analiză de date. Voi folosi software gratuit de la Google pentru exemple, însă sunt multe alternative viabile la Google pe care s-ar putea să le folosești deja (spre exemplu: Adobe, Mixpanel, HubSpot, Matomo, StatCounter, etc). Google Analytics îți oferă detalii despre trafic, surse, pagini, flow-uri prin site, rată de conversie (dacă e configurată corect) și alte lucruri care țin de ce se întâmplă în interiorul site-ului. Google Search Console îți dă o viziune foarte clară asupra evoluției expunerii tale organice în Google și îți dictează cât de bine faci SEO și ce probleme ar trebui să rezolvi. Google Optimize este un sistem de generare de experimente și A/B testing, în care ar trebui să te uiți constant ca să vezi care din variantele testate sunt mai bune și chiar să le implementezi. Toate uneltele astea sunt superioare celor gratuite de mai sus, atât ca tehnologie cât și ca nivel de acces (sunt „mufate” direct la site-ul tău nemijlocit) și deci au cea mai clară viziune asupra ce se întâmplă pe el și pe Google. Și ai nevoie de cineva care să știe ce face când evaluează cifrele din aceste unelte (preferabil constant, ca să poți face îmbunătățiri regulate).

Conversion Rate Optimization (CRO)

Cât de mulți dintre oamenii care intră la tine pe site se transformă și în clienți sau lead-uri?

Gradul de optimizare al funnel-ului de achiziție e un aspect esențial dacă ai un business care vinde ceva online. Tool-urile gratuite de mai sus nu-ți dau nici pe departe o viziune clară în privința flow-ului userilor pe site. Ca să evaluezi acest aspect al business-ului tău, e nevoie ca un specialist de marketing să se uite în uneltele tale de Analytics și să-și facă o idee clară. Dacă măsurătorile făcute sunt insuficiente, specialistul de marketing ar trebui să adauge în Google Tag Manager, Mixpanel sau orice alt tool care permite tracking-ul evenimentelor făcute pe site toate punctele cheie ale călătoriei vizitatorului. Apoi trebuie să evalueze în care din aceste puncte cheie, procentele de conversie de la un pas la altul sunt prea mici și să vină cu soluții și tactici de îmbunătățire a conversiei.

Eficiența generării de venituri (ARPU, MRR, LTV, AOV)

Cât de bine convingi clienții tăi să te plătească și eventual să cumpere mai mult din tot ce poți oferi?

Veniturile sunt în sine un KPI important, însă ca să poți să-ți faci o idee clară despre unde ar trebui exact să umbli în parametrii business-ului tău ca să-ți maximizezi profitul fără să-ți alienezi clienții, e nevoie de KPI-uri mult mai precise. Spre exemplu, pentru companii care funcționează pe modelul Software as a Service (SaaS), un specialist de business development ar trebui să se uite la Average Revenue Per Account / User (ARPA/ARPU) îți spune câți bani iei de la fiecare user în parte, și în corelație cu câți useri pierzi după ce își fac inițial cont plătit la tine obții un alt metric important: Customer LifeTime Value (LTV/CLV). Un alt exemplu în eCommerce ar putea să fie Customer Acquisition Cost-ul (CAC – care e un metric viabil și în SaaS) care-ți spune cât te costă exact să aduci clienți noi pe site din orice sursă, și în corelație cu Average Order Value (AOV) se obține o rată foarte clară de profitabilitate pentru business. Fiecare din KPI-urile astea au metode specifice de optimizare și creștere, dar ai nevoie de cineva cu experiență ca să le evalueze și să îți dea sfaturi de perfecționare.

Satisfacția clienților

Cât de fericiți sunt oamenii după ce-ți devin clienți? Și cum să-i faci atât de fericiți încât să rămână clienți, ba chiar să aducă și alții.

De la numărul de tickete deschise în zona de support până la Net Promoter Score, de la timpul de rezolvare a acelor tickete până la Churn Rate, de la eficiența sistemului de afiliere sau beneficii la recomandare până la numărul de review-uri pe platforme ca G2, TrustPilot, Gartner și așa mai departe, ai nevoie de un specialist în Customer Success care să se uite la cât de fericiți sunt utilizatorii și clienții tăi și la cum îi poți face și mai fericiți. Uneori e vorba doar de mici detalii care fac diferența, alteori e vorba de faptul că nu l-ai ascultat pe Simon Sinek când a sugerat să „start with Why”, alteori e pur și simplu vorba de faptul că nu ai vorbit suficient de atent și de deschis la minte cu clienții tăi ca să-i înțelegi mai bine... însă de fiecare dată există soluții, pe care un specialist ți le-ar putea lista și prioritiza pentru binele afacerii tale.

…și așa mai departe.

Sunt multe aspecte la care trebuie să te gândești dacă vrei să-ți îmbunătățești afacerea.

Pentru interpretarea și prioritizarea problemelor găsite cu uneltele gratuite de mai sus, dar și pentru identificarea și interpelarea unui specialist cu experiență în fiecare din ariile pe care nu le poți evalua folosind acele unelte, îți stau la dispoziție. Am și eu experiență în toate zonele menționate, însă voi fi primul care recunoaște dacă-l depășește ceva, și cunosc oameni cu mai multă experiență și expertiză în fiecare din aceste domenii pe care ți-i pot recomanda cu drag, pentru binele afacerii tale.

Dacă procesul de optimizare ar fi simplu, toată lumea ar avea site-uri perfecte…

Important e să fii conștient/ă că lucrurile se pot îmbunătăți în orice context. De la mici ajustări punctuale care să aibă efect substanțial până la redesign-ul și rearhitecturarea completă a site-ului, există soluții pentru orice context și buzunar.

Cel mai rău lucru pe care îl poți face e să nu faci nimic să-ți îmbunătățești site-ul.

Ce fac mai departe?

Care sunt pașii necesari pentru a rezolva problemele găsite eficient și cu impact pozitiv asupra business-ului tău?

  • 1

    Identificarea și clasificarea problemelor

    După ce îți analizezi site-ul folosind toate uneltele de mai sus, trebuie să identifici problemele reale și să le clasifici în funcție de tipul și gravitatea acestora. Nu toate informațiile furnizate de uneltele de mai sus sunt utile sau importante.

  • 2

    Prioritizarea problemelor în funcție de impact

    Lista de probleme găsite ar trebui ordonate în funcție de raportul dintre impactul pe care l-ar putea avea pentru site-ul sau business-ul tău și efortul necesar rezolvării problemei, cuantificat fie ca timp, fie ca buget alocat.

  • 3

    Rezolvarea problemelor și măsurarea rezultatelor

    În ziua de azi, în special în mediul digital, e ideal să măsori rezultatele fiecărei acțiuni majore asupra proprietăților tale digitale, ca să știi exact impactul pe care-l au, cum funcționează pentru tine și dacă plusezi sau nu în direcția respectivă în viitor.

  • 4

    Bune practici și raportare proactivă

    Ca să nu se mai întâmple pe viitor, o parte din problemele rezolvate pot fi baza unor reguli de bune practici pe care echipa tehnică cu care lucrezi ar fi bine să le ia în calcul în munca lor pe viitor. Un sistem de raportare instantanee îi poate ajuta să țină sub observație situația.

Sună complicat? Apelează la un expert.

În cazul în care nu ai cunoștințe tehnice sau experiență de project management și nu știi cum să procedezi mai departe în încercarea de a rezolva problemele găsite, îți stau la dispoziție pentru a te ajuta să coordonez auditarea, planificarea și urmărirea îmbunătățirii site-ului tău, până când ajunge în parametrii ideali și te poți mândri cu el. Mă recomandă experiența de peste 18 ani în domeniu și faptul că am trecut prin astfel de procese de optimizare cu multe site-uri de-a lungul vremii, cu rezultate excelente. Întreabă-mă de exemple concrete!

Vreau ajutor cu optimizarea site-ului »

Ilustrațiile din această pagină sunt „împrumutate” cu grație de pe unDraw.