Sari direct la conținut »

Cum auditezi un website? Unelte de măsurare și evaluare digitală

Cum auditez eu site-urile - analiză de SEO, performanță și viteză, design, standarde web, accesibilitate și mobile first

Cel mai rău lucru pe care-l poți face în ziua de azi este NIMIC. Nimic să-ți evaluezi site-ul sau business-ul digital. Nimic să îți îmbunătățești postura tehnică și eficiența proceselor. Nimic să te pregătești pentru viitor și să-ți atingi potențialul maxim.

Cum auditez eu site-urile - analiză de SEO, performanță și viteză, design, standarde web, accesibilitate și mobile first
Vezi varianta video a articolului de față pe YouTube-ul meu.

Fie că ești Web Developer sau ai altă specializare din sfera oamenilor implicați în procesul de creare, dezvoltare și optimizare de site-uri, fie că ești CEO, GM sau owner de business și vrei ca site-ul aferent acestui business să aibă cifrele cele mai bune, ai nevoie să înțelegi ce este un audit de site și care sunt lucrurile importante care pot fi măsurate de uneltele pe care le ai la dispoziție. Apoi, după ce găsești problemele cu site-ul tău și îți faci o idee despre lucrurile pe care le ai de schimbat sau optimizat, va trebui să estimezi și prioritizezi task-urile care reies de pe urma auditului și să faci un plan de îmbunătățire a site-ului, pe care mai apoi să-l dai în lucru echipei de dezvoltare.

Articolul ăsta îți explică de ce e important auditul, ce aspecte ale auditului se pot măsura folosind unelte gratuite de pe net, ce aspecte necesită ajutorul unui specialist în domeniu și cum poți să ai într-un final cea mai bună variantă posibilă a site-ului tău. În plus, îți pun la dispoziție și o mică unealtă care să-ți dezvăluie cele mai utile tool-uri gratuite cu care-ți poți scana site-ul pentru a aduce bucăți de puzzle în tabloul auditului de site.

La ce mă ajută un audit de site?

Pe scurt, un website audit te ajută să identifici orice fel de probleme pe care site-ul le-ar putea avea, care previn atingerea potențialului maxim al site-ului în orice scop ar avea el de îndeplinit, de la creșterea numărului de vizitatori la creșterea ratei de conversie din vizitatori în clienți, de la informare la vânzare, etc.

Făcând audituri de site-uri și business-uri online de mulți ani deja, pot să-ți spun că auditarea e o activitate destul de bănoasă. Un audit complet și exhaustiv durează săptămâni de zile, intră în particularități și detalii pe care la prima vedere nu le-ai lua în calcul și îți dă o radiografie foarte acționabilă asupra lucrurilor pe care le ai de rezolvat ca să-ți atingi potențialul maxim digital cu site-ul tău. Asta-nseamnă și că un audit profesional e scump și greu de făcut. Dar am o veste bună…

Peste 60% din informațiile esențiale cu care se alcătuiește un audit complet se pot obține de către oricine, în mod complet gratuit. Cum? Prin folosirea unor unelte gratis, publice, de obicei fără limită de folosire (în mare parte), care în general nici măcar nu necesită înregistrarea sau logarea în sistemele respective. Auditul „gratis”, deși stufos (implică zeci de site-uri și rapoarte), e facil, e la-ndemână pentru oricine. Da, inclusiv pentru tine!

Cum se face un audit gratuit de site?

Mă voi concentra pe a-ți povesti despre tipul de evaluări complet gratuite pe care le poți face și tu singur/ă folosind uneltele pe care le găsești „la liber” pe Internet, dar îți voi vorbi puțin și despre celelalte lucruri, care se fac cu mult mai multă energie depusă și care completează imaginea unui audit de site complet și corect. Hai să-ncepem, deci, cu ce-nțelege lumea în mod uzual când se gândește la „audit de site”:

Varianta tradițională: evaluarea de SEO Tehnic

În mod tradițional, auditarea site-urilor (în „folclorul” românesc și nu numai) s-a referit aproape exclusiv la o analiză de SEO Tehnic prin care îți poți da seama ce faci greșit în felul cum livrezi conținutul lui Google, Bing, Yandex și altor motoare de căutare. Asta înseamnă evaluare care ține de:

  • structura și semantica paginilor din site
  • arhitectura informațională și sistemele de navigare
  • cât de ușor accesează, crawlează, randează și indexează motoarele de căutare paginile site-ului
  • calitatea, duplicarea și volumul de conținut
  • folosirea datelor structurate și a semanticii în înpachetarea informației
  • viteza cu care se încarcă site-ul (mai nou) și
  • alte aspecte care alcătuiesc în general disciplina de SEO Tehnic

…disciplină despre care poți afla mai multe în acest articol în engleză care e printre cele mai exhaustive și ușor de parcurs pe care le-am găsit.

Partea de SEO însă e doar o parte din poveste. Cei care se rezumă la analiza SEO pierd oportunitatea să găsească alte probleme, poate mai complexe, mai grave, mai sistemice și cu impact mai mare (inclusiv asupra SEO), care ar merita identificate, explorate și rezolvate.

Așadar, ce altceva ar trebui să mai conțină un audit de site pe lângă aspecte de SEO?

Informații complete legate de îmbunătățirea vitezei și performanței site-ului

În condițiile în care viteza site-ului impactează atât cât de bine e văzut de Google (de când a fost introdusă măsurătoarea Core Web Vitals lucrul ăsta are un impact mai mare decât îl avea în trecut) cât și rata de conversie din vizitator în client pentru orice model de business digital, viteza a devenit unul din punctele critice pe care ar trebui să se pună accent.

Evaluările de viteză ar trebui să includă atât aspecte client-side (optimizarea resurselor statice și a felului cum se randează site-ul în browser pentru vizitator) cât și aspecte server-side (care în mod tradițional nu erau atinse de eforturile de optimizare pentru SEO tehnic: configurarea și optimizarea serverului, a sistemului de caching și compresie, a timpului de răspuns care ține fie de hosting fie de performanța serverului și a aplicației care rulează pe el și așa mai departe).

Dacă vrei să te convingi de cât de importantă e îmbunătățirea vitezei de încărcare a site-urilor, există un site cu statistici și cifre din industrie care demonstrează fără drept de apel că lucrurile astea sunt foarte importante: Web Performance Optimization Statistics sau WPO stats. Convinge-te singur/ă că fiecare milisecundă salvată se traduce în bani câștigați și creștere a brand-ului…

O evaluare la rece a strategiei de conținut

Degeaba ai cel mai bine optimizat site din Univers dacă nu ai conținut care să transmită valorile brand-ului, să spună o poveste și să convertească. Ai un timp limitat în care poți atrage atenția unui potențial client cu felul cum îți creezi și împachetezi conținutul, și arta copywriting-ului și a content writing-ului e la din ce în ce mai mare căutare în ziua de azi. Asta pentru că toată lumea s-a prins că percepția pe care o are un vizitator asupra unui site e influențată masiv de felul cum „se exprimă” site-ul și cum își etalează calitățile.

Există câteva unelte (ce-i drept, destul de rare) care îți pot evalua automat optimizarea paginilor tale. De la tool-uri care îți arată ierarhia logică a heading-urilor tale și îți dezvăluie astfel faptul că pagina ta nu e structurată corect la nivel semantic până la altele care evaluează rata de conversie a site-ului calculată empiric în funcție de elementele de design și conținut prezente pe pagină.

În plus, ar trebui să te asiguri că ți-ai definit niște „personas” (personalități fictive care reprezintă esența trăsăturilor utilizatorilor tăi ideali) și că felul cum scrii textele ține cont de aceste personas și preferințele lor de adresare. O variantă eficientă de a găsi cea mai bună variantă de texte e să faci constant A/B testing pe mesajele de marketing sau informaționale pe care le ai pe site, pe call to action-uri și în general oriunde simți că se poate mai bine și oriunde e un punct decisiv în călătoria vizitatorului prin funnel.

Nu în ultimul rând, ar trebui să te gândești și la a avea conținut multimedia, pe lângă text: video-urile sunt de departe cele mai folosite modalități de informare pe orice subiect în ziua de azi, dar nici infograficele și prezentările dinamice animate nu lipsesc din amalgamul de împachetări ale conținutului de care trebuie să te folosești în secolul 21.

Evaluarea asta se poate face, deci, cu câteva unelte simple, însă munca adevărată stă în creativitatea și gândirea strategică a copywriterilor și content writer-ilor tăi. Și dacă n-ai așa ceva în echipă, îți pot recomanda eu niște experți fantastici care să te ajute.

Optimizarea pentru dispozitivele mobile și evaluarea design-ului de site

Așa cum bănuiesc că intuiești, peste 55% din tot traficul de pe Internet la nivel mondial se desfășoară astăzi pe telefoane mobile, și procentul crește încontinuu din 2007 încoace (de când a apărut iPhone-ul care a transformat lumea Internetului într-una multi-device). E absolut evident faptul că e nevoie să oferi o experiență la fel de bună utilizatorilor tăi, indiferent dacă ei intră de pe telefon, tabletă, laptop, desktop, proiector sau chiar consolă sau TV (cu limitările aferente).

Optimizarea pentru mobil înseamnă ca site-ul să se încarce și să arate bine pe orice rezoluție mobilă (în mod tradițional începând de la 320px lățime în sus), toate funcționalitățile site-ului să fie accesibile și de pe mobil, nu doar de pe varianta de site „desktop”, și în general să nu genereze frustrări pentru oamenii care încearcă să rezolve o problemă atunci când intră pe site.

Mai mult decât atât, design-ul e echivalent cu pârghia prin care poți crea o primă împresie pentru utilizator. Și ai foarte puțin timp la dispoziție să-i faci o impresie bună, fiindcă studiile au dovedit că dacă site-ul arată ciudat, asta dă impresia omului care-l vede că nu e de încredere, și asta la rândul său cauzează bounce (practic, userul iese din site imediat, fără să facă ce și-a propus pe site). Asta conduce la bani pierduți și eforturi de marketing (pentru aducerea userului pe site) aruncate la gunoi.

Măcar acest aspect (deși sunt nenumărate altele) ar trebui să îți dovedească faptul că design-ul site-ului tău și mai ales optimizarea acestuia pentru toate dispozitivele în mod responsive e un aspect foarte important și deci esențial de auditat. Din fericire, ai și tu la dispoziție o modalitate foarte simplă de a face auditul ăsta pur și simplu folosind site-ul pe toate dispozitivele pe care poți pune mâna. Sau folosind o soluție de testare cu sute sau mii de dispozitive cum e Browserstack.

În mod normal, un audit ar include și o analiză a brand-ului tău în general, și se poate face inclusiv de un designer cu experiență care poate evalua postura vizuală în care te afli și îți poate recomanda îmbunătățiri. Dacă ai nevoie de recomandări de designeri foarte buni în care poți avea încredere pentru un astfel de proces, dă-mi un semn.

Nu în ultimul rând, optimizarea pentru mobil înseamnă și adopția unui standard modern de împachetare a site-ului într-un Progressive Web App (PWA) care permite site-ului tău să se poată instala pe dispozitive mobile asemenea unei aplicații native. Ba chiar poți lua acest PWA funcțional și-l poți pune pe Play Store-ul de Android al celor de la Google (sau îl poți împacheta într-un wrapper de WebKit și așa îl poți pune și pe App Store-ul de iOS al celor de la Apple). Asta implică respectarea unor standarde acceptate și folosirea unor unelte cum este Lighthouse pentru validare.

Evaluarea problemelor de accesibilitate și validare a codului și semanticii (inclusiv pentru social media)

Calitatea codului e importantă din multe privințe. Echipa ta tehnică îți va putea detalia foarte exact ce înseamnă un cod curat și fără „technical debt”, însă pe lângă aspectele care țin de fericirea echipei tale, o parte din standardele de cod din industrie îți ajută în mod direct sau indirect site-ul și situația generală.

În primul rând, respectarea standardelor web în vigoare, aspect care se poate testa cu niște validatoare cu rezultate foarte clare, e importantă pentru a elimina din start o serie întreagă de bug-uri și probleme care pot apărea datorită nerespectării lor (fiindcă implicațiile directe ale respectării standardelor e că site-ul tău are cod HTML și CSS valid și semantic). În plus, standardele ajută să crești eficiența și să scazi complexitatea codului, ajută la controlul calității și future-proofing (pregătirea site-ului tău pentru viitor), scad șansele ca proiectul să se lovaescă de probleme majore, ajută la a face mentenanța mult mai simplă, ajută la predarea bunelor practici pentru începători și e un semn de profesionalism.

Apoi, ca parte a acelor standarde web dar și ca standarde de sine stătătoare (impuse cu legi stricte în unele țări, cel puțin pentru site-urile instituțiilor de stat), există WCAG / WAI și Section 508. Acestea sunt standarde de accesibilitate care permit ca site-ul tău să poată fi folosit mult mai ușor de persoane cu dizabilități. Ce înseamnă persoane cu dizabilități? Persoane care fie nu pot folosi mouse-ul pe desktop și folosesc doar tastatura, fie au probleme de vedere și nu pot folosi ecranul la capacitate maximă sau deloc și se bazează pe softuri care le citesc efectiv site-ul, rând cu rând, link cu link, bucată cu bucată, fie au probleme mai ușoare de vedere și au doar nevoie ca între elementele vizuale ale site-ului să existe un contrast suficient de puternic ca să se vadă corect, și așa mai departe. Tehnic vorbind, fiecare din contextele astea au niște reguli clare prin care poți ajuta persoanele cu dizabilități să-ți folosească site-ul.

Câte persoane cu dizabilități există în lume? 15%, sau un miliard. Eu zic că e un număr suficient de mare încât să-ți dedici resurse pentru rezolvarea problemelor de accesibilitate, care de multe ori sunt foarte simplu de implementat tehnic. Ca bonus, poți să și comunici pe tema accesibilității pe care o oferi ulterior, în felul ăsta asigurându-ți o șansă în plus de a face PR și o ocazie nouă să atragi oameni care în mod tradițional se simt excluși din experiențe digitale.

Găsirea vulnerabilităților de securitate cibernetică a serverelor și aplicațiilor web

Nu mai puțin de 87% din organizațiile pe plan mondial au avut parte de cel puțin un incident de securitate cibernetică în ultimul an, deci șansele ca site-ul tău să nu fie deloc afectat de atacuri cibernetice sunt foarte, foarte mici. Degeaba ai totul foarte bine pus la punct, funcționând ireproșabil, dacă orice hacker malițios sau bot de spam îți poate da jos site-ul sau – mai rău – fura datele despre useri sau business oricând. Securitatea cibernetică e un subiect care devine din ce în ce mai important în ziua de azi, și dacă facem analogia că un actor malițios e ca un hoț care încearcă să-ți intre în casă, din păcate majoritatea site-urilor în funcțiune astăzi au cel puțin un geam sau o ușă deschisă (deci hoțul nu trebuie nici măcar să se chinuie să le deschidă).

E esențial să folosești certificate SSL pentru criptarea comunicării între site-ul tău și vizitatori, să creezi parole de minim 16 caractere care să includă caractere speciale, alfanumerice și să nu fie ușor de ghicit, să îți updatezi constant infrastructura software pentru a beneficia de ultimele patch-uri de securitate de la producători, să îți antrenezi angajații să nu dea click pe orice prostie din mail (94% din malware se livează pe mail) și să nu creadă orice mail fără să-i verifice proveniența (phishing-ul aproape că s-a dublat de la an la an în ultimii 3 ani) și să te asiguri că ai backup-uri în cloud și on-premise în caz că vreun sistem de-al tău e compromis.

Ca să-ți protejezi site-ul în mod explicit, asigură-te că setările de server sunt stricte și headerele de securitate sunt corect definite pentru domeniile și resursele folosite de site, că ai toate certificatele la zi și securizate și că nu ai malware pe site.

Unde găsești link-uri către majoritatea uneltelor bune cu care poți face audit gratuit de site?

Sunt convins că dacă nu știai lucrurile de mai sus, te-am pus puțin pe gânduri și ai vrea să te apuci de auditare cât se poate de repede.

De multe ori, am văzut că oamenii care au cele mai bune intenții și care vor să-și îmbunătățească site-ul au o viziune incompeltă asupra tuturor aspectelor la care trebuie să fie atenți și pe care ar trebui să le testeze. Din acest motiv, am creat o pagină cu TOATE uneltele gratuite pe care le folosesc eu personal să-mi auditez site-urile și proiectele pentru clienți. O găsești aici:

Auditorul de site-uri »

E simplu să folosești auditorul (care e, de fapt, doar o colecție curatoriată de unelte făcute de alții). Pur și simplu introduci adresa completă a site-ului tău (inclusiv cu http sau https în față – practic o poți lua din bara de adresă a browser-ului cu Copy / Paste) și dai click pe butonul „Auditează-ți site-ul »”, și mai jos vei vedea o listă completă de unelte pe care le poți deschide în pagini separate și care fie vor porni automat o evaluare a site-ului tău, fie va trebui să bagi din nou adresa site-ului și să apeși pe butonul de scanare din unealta respectivă.

Plănuiesc în curând să aranjez uneltele pe categorii ca să fac mai ușoară analiza, și eventual chiar să pun niște bife în dreptul fiecărei unelte ca să marchez faptul c-ai folosit-o pentru site-ul introdus în formular. Orice altă îmbunătățire și sugestie e binevenită (aștept comentarii mai jos sau un mesaj pe Discord, Facebook sau YouTube pe tema asta).

Ce urmează în audit?

Ai reușit să rulezi uneltele gratuite și să-ți faci o idee despre lucrurile pe care le ai de rezolvat. Felicitări!

Pasul următor ar fi să încerci să rezolvi problemele identificate de uneltele menționate mai sus în speranța că aceste remedieri se vor resimți în rezultatele companiei. Doar că nu tot timpul e evident cu ce ar trebui să începi sau care sunt în general cele mai importante lucruri pe care ar trebui să le faci.

Dacă te-ai blocat în procesul de evaluare a rezultatelor și nu știi cum să continui, scrie-mi un comentariu în acest articol și mă voi asigura că-ți răspund în detaliu apropo de pașii următori. Alternativa ar fi să te uiți la viitoare mele video-uri de pe YouTube, unde voi face niște audituri de site-uri folosind uneltele menționate și vei vedea cum abordez eu fiecare site în parte, contextual.

Din nefericire însă, mai e o realitate pe care ar trebui s-o conștientizezi: un audit complet nu se oprește aici. Aici e doar finalul auditului gratuit…

Ce lipsește dintr-un audit gratuit?

Există o serie întreagă de lucruri pe care niște unelte gratuite nu ți le vor rezolva. Pentru a pune la punct lucrurile care urmează ai nevoie de un om cu experiență în zona digitală și cu abilitatea să evalueze și să discearnă cu spirit critic lucrurile importante atât din informațiile găsite cu uneltele gratuite cât și din uneltele cu care îți măsori acum performanța business-ului, ca să identifice oportunitățile cele mai mari pe care merită să le fructifici. Și asta pentru că timpul e o resursă prețioasă și chiar dacă ar fi foarte util să rezolvi toate problemele identificate, unele au șanse mai mari să îți schimbe dramatic business-ul în bine. Așadar, ai nevoie de un specialist pentru:

  • Prioritizarea problemelor identificate în funcție de impactul asupra business-ului. Degeaba ai găsit 1000 de probleme dacă nu știi pentru care exact merită să-ți urnești echipa de dezvoltare să le rezolve, unde se aplică regula 80/20 și care sunt oportunitățile majore de îmbunătățire. Cineva cu experiență trebuie să ți le prioritizeze în funcție de impact și trebuie să îți traducă problemele în limbaj tehnic pe care echipa care le va rezolva să le înțeleagă fără echivoc.
  • O evaluare concretă a traficului și performanței de SEO din uneltele predilecte. Niciun tool gratuit nu-ți oferă o perspectivă atât de clară asupra situației concrete a site-ului și business-ului tău precum Google Analytics sau Google Search Console, care sunt conectate direct la site și la cel mai important motor de căutare. Ai nevoie de cineva cu experiență pentru a îți face o analiză SWOT și a face o listă de priorități pentru tine și echipa ta.
  • Găsirea celor mai bune tactici de Conversion Rate Optimization (CRO). În mod șocant, foarte puține business-uri au pus la punct un sistem care să măsoare fiecare punct important al funnel-ului de conversie, deci e posibil ca la început să ai nevoie de un specialist care să-ți definească funnel-ul prin evenimente măsurabile în Analytics folosind Google Tag Manager. Mai apoi, odată ce suficiente date sunt colectate, acel specialist îți poate spune în care din pașii de conversie e cel mai important să intervii ca să îți scazi procentul de oameni care ies din funnel.
  • Analiza KPI-urilor de business și eficientizarea afacerii printr-un Business Process Redesign. Dacă nu măsori încă ARPU, MRR, LTV, AOV și alți indicatori critici de performanță pentru business-ul tău, ai face bine s-o faci. Odată ce ai cifrele astea, un specialist cu experiență se poate uita la aceste cifre și poate compara cu competiția ta sau cu alte industrii pentru a-ți putea sugera care din parametrii de business ar merita experimente de îmbunătățire. Apoi puteți face împreună o strategie de BPR (Business Process Redesign) pentru a transforma procesele interne și business-ul cu totul în direcția îmbunătățirii acelor KPI-uri.
  • Identificarea sentimentului general cu care folosesc clienții site-ul tău și creșterea fericirii acestora. De foarte multe ori ignorat, aspectul ăsta e poate printre cele mai importante pentru succesul pe termen lung al business-ului tău. Așa cum zice Simon Sinek (și cum poate părea surprinzător la prima vedere), oamenii în general nu se atașează de produsele unei companii sau de felul cum practică business, ci de valorile acelei companii și de motivul pentru care ea există. Motivația emoțională se regăsește la fundamentul tuturor deciziilor noastre. Din această cauză, identificarea motivațiilor reale, emoționale, pentru care clienții tăi folosesc produsele sau serviciile business-ului tău e absolut esențială. Laolaltă cu măsurarea fericirii acestora în timp ce te folosesc (prin user testing și Net Promoter Score spre exemplu), asta-ți va arăta drumul spre viitor. Partea interesantă e că nu prea poți face asta în mod eficient în interiorul companiei (unde de multe ori există bias-uri puternice și preconcepții debilitante pentru orice inițiativă creativă) decât dacă ai disciplina formată prin exercițiu. Altfel, te ajută un specialist care a mai făcut asta în trecut și poate să-ți dea o rețetă pe care ar fi ideal s-o repeți de mai multe ori pe an ca să te asiguri că te îndrepți în direcția corectă.

Dacă ai observat, toate fațetele unui audit plătit prezentate mai sus au impact direct și aproape imediat în bottom line (profit, numărul de lead-uri, etc). Ăsta e unul din motivele pentru care serviciile astea sunt plătite (de obicei foarte bine). Un alt motiv e faptul că majoritatea lucrurilor de mai sus necesită un nivel de experiență superior și sunt destul de intensive ca efort și timp investit.

Dacă ai nevoie de cineva care să te ajute cu aceste aspecte, eu te pot ajuta să le faci pe toate. Dacă te grăbești, știu și alți specialiști în care am toată încredere și care pot prelua o parte din acțiunile menționate mai sus. Așa că dacă ai nevoie de serviciile mele, contactează-mă acum:

Scrie-mi despre problemele tale »

Faci un comentariu sau dai un răspuns?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.