Sari direct la conținut »

6 joburi din IT care necesită creativitate

6 joburi din IT care necesită creativitate: Graphic Designer, UI Designer, 3D Modeller, Video Editor, Sound Designer, Animator

Domeniul IT e plin de job-uri interesante! Articolul trecut am pornit o serie în care analizez pe scurt mai multe astfel de job-uri, ca să vedeți cât de multe sunt și să vedeți oportunități în a începe o carieră în domeniu.

Astăzi continuăm cu job-urile care necesită creativitate, gândire „outside the box” și abilități vizuale. Dacă ți se pare c-am ratat vreun job sau ai vrea să afli mai multe despre unul, scrie-mi în comentarii și o să adaug ideile voastre într-un articol adițional.

6 joburi din IT care necesită creativitate: Graphic Designer, UI Designer, 3D Modeller, Video Editor, Sound Designer, Animator
Al 4-lea video din seria celor care prezintă job-urile din IT, cu accent pe job-uri care necesită creativitate și simț estetic.

1. Designer Grafic / Art Director

Dacă ți-a plăcut dintotdeauna să desenezi, să faci schițe, să pictezi, să colorezi, să îți folosești abilitățile creative în domeniul vizual, sigur îți va plăcea un job de Graphic Designer sau Art Director. Ambele job-uri sunt însărcinate cu generarea de artefacte și concepte vizuale de diverse feluri. Spre exemplu: postere stradale, fluturași, reclame de tot felul, bannere, elemente vizuale din site-uri și aplicații, postări de social media, etichete, logo-uri și limbaje vizuale de brand, materiale de marketing diverse și așa mai departe. Există o diferență între cele două job-uri, pe care o s-o explic imediat.

Un Graphic Designer bun stăpânește teoria design-ului grafic (adică rezolvarea de spețe și probleme folosind mecanisme vizuale) dar are și puțin simț artistic și reușește să se exprime vizual într-un mod suficient de interesant încât creațiile sale să iasă în evidență. Pe de altă parte, un Art Director bun își folosește preponderent simțul artistic accentuat și crează lucrări vizuale originale fără prea mult efort, având și o bază solidă de design grafic pentru a se mula pe specificațiile clienților. Un Art, în teorie, articulează viziunea estetică împreună cu o echipă creativă formată dintr-un copy și alți creativi dintr-o agenție de publicitate, însă e de multe ori lăsat să se descurce și singur în task-urile creative. Din aspectul rezultatului final, deci, ambele job-uri se suprapun destul de mult dacă e să analizăm la rece lucrurile pe care le produc ca urmare a muncii lor, și diferența dintre ele constă mai degrabă în filosofia abordării cerințelor. Arta e prin definiție mai egoistă, mai abstractă și pune în evidență caracterul creatorului și impactul emoțional pe care-l are asupra celui care-o experimentează. Accentul e pus pe originalitate și pe atragerea atenției. Design-ul, de cealaltă parte, e mai pragmatic și pune în evidență o soluție care să ajute persoanele care sunt expuse la creație să își rezolve o problemă (care de cele mai multe ori e una de comunicare, orientare sau folosire efectivă). Accentul e pus pe ușurință în percepție și pe susținerea unui punct de vedere.

Există mai multe variații pe tema centrală a artefactelor vizuale, mai multe specializări dacă vreți. Unii designeri grafici se specializează pe logo-uri și materiale de brand, și se numesc Brand Designers, alții se specializează pe reviste și cărți și se numesc Editorial Designers, alții se specializează pe interfețe de site-uri și aplicații digitale și se numesc Interface Designers (vorbim despre ei imediat), și așa mai departe.

2. Interface Designer / UI Designer

Dacă îți place ideea de a folosi abilități creative pentru crearea de interfețe pentru aplicații sau site-uri, un job de Interface Designer e ideal pentru tine. Uneori, job-ul ăsta există sub alte nume, de genul Web Designer, Application Designer, iOS Designer, Android Designer, UI Designer și așa mai departe. Scopul principal al unui UI Designer este să articuleze „fața” (partea vizibilă) a unei aplicații sau a unui site. Valoarea intrinsecă a muncii sale constă în abilitatea de a face experiența folosirii acelei aplicații cât mai plăcută. Interfața trebuie să fie cât mai ușor de folosit până în punctul în care devine imperceptibilă și lasă userul să-și rezolve problema pentru care o accesează fără să se gândească la interfață deloc, dacă se poate. Din acest motiv, designerul de interfață colaborează foarte strâns cu un UX Designer despre care am vorbit într-un articol anterior, sau îl suplinește dacă nu există.

Diferența dintre un designer de interfață și un designer grafic sau art director e faptul că un designer de interfață știe și puțin UX, e mai puțin „artist” și e ceva mai pragmatic decât un graphic designer sau art director, este as în semnalistică, typography și typographic design – adică folosirea și manipularea font-urilor și literelor în crearea de experiențe pentru utilizatori – și înțelege foarte bine limitările și posibilitățile mediilor pentru care crează interfața, știe mobile-first responsive design și are ceva mai multă răbdare să se muleze pe cerințele mediului și să colaboreze cu colegi care fac UX, front end sau product ownership.

Ca să fii un Interface Designer bun, ai nevoie de un interes sporit în crearea de experiențe pentru utilizatori, ai nevoie și de o bază de front end sau application development minimală ca să înțelegi limitările tehnice ale platformei, trebuie să te îndrăgostești de comunicarea vizuală prin tipografie și de regulile de usability, pe care trebuie să le „viseze”, nu doar să le cunoască. Nu în ultimul rând, un UI Designer bun știe să creeze și „încântare” în experiența utilizatorilor în timpul folosirii interfețelor, deci e nevoie de creativitate substanțială.

3. 3D Modeller

Dacă ți-ar plăcea să creezi obiecte și personaje 3D pe care alții să le folosească în jocuri, aplicații sau orice alt context vizual, dacă ai o pasiune pentru desenul și geometria în spațiu și dacă nu vrei să te limitezi la a desena clădiri și spații de locuit toată viața, ca un arhitect, dar ai talent și interes pentru zona asta, modelarea 3D și un job de 3D Modeller ți s-ar potrivi perfect.

În orice creație digitală, de la publicitate până la filme, de la jocuri până la aplicații sau chiar site-uri, există nevoia creării de obiecte, personaje și artefacte tridimensionale originale. Ce e drept, există și locuri de unde poți cumpăra librării întregi de astfel de obiecte deja create de alții dacă ai nevoie ocazional de așa ceva, însă creațiile unde originalitatea e esențială de obicei au nevoie de artiști și modelatori 3D care să dea viață unor forme care nu s-au mai văzut până acum. Și aici intervine modelatorul 3D. Aplicațiile modelelor 3D sunt vaste, de la aplicații și proiecte de arhitectură și design interior până la lumi virtuale care pot fi folosite în orice fel (animații, filme, jocuri, realitate virtuală și augmentată și așa mai departe). Din cauza asta, dacă vrei să te specializezi în modelare 3D, n-o să te plictisești niciodată fiindcă vei putea lucra, în funcție de proiectele pe care ți le alegi, la o varietate enormă de artefacte vizuale.

Lumea 3D și producția video și de jocuri e extrem de vastă, în departamentele creative ale companiilor foarte mari, pe lângă modelatori 3D există și riggeri (care poziționează personajele sau obiectele în anumite feluri pentru a crea iluzia realității virtuale), texturatori (care „colorează” propriu-zis și aplică texturi pe obiectele 3D modelate de modelatori), animatori (despre care vorbim separat imediat) și așa mai departe. Dacă lucrezi în companii mici însă, probabil va trebui să știi câte puțin din fiecare disciplină menționată, și nu numai.

Ca să fii un 3D Modeller bun, ai nevoie de vedere în spațiu, atenție mare la detalii, creativitate cât cuprinde și abilitatea de a schița obiecte, personaje (oameni, animale, etc) și chiar peisaje folosind unelte de modelare ca 3D Studio Max, Maya, Cinema 4D, Houdini, Blender, ZBrush sau altele.

4. Video Editor / Video Effects Editor

Dacă te atrage zona video, ai curiozitate sau experiență în editarea de clipuri, aplicarea de efecte, montaje și în general în a spune o poveste folosind media video, s-ar putea să te potrivești pentru un job de Video Editor. Dacă îți place doar partea de efecte speciale, filtre și iluzii optice, atunci poate că subramura de Editor de Efecte Video sau VFX Editor e mai potrivită pentru tine.

Editarea video e o disciplină care presupune multă intuiție vizuală, răbdarea de a urmări integral toate materialele filmate sau produse de cameramani sau animatori și abilitatea de a urmări povestea pe care au gândit-o scenariștii și regizorii – sau de a crea o poveste de la zero pe baza materialelor existente – și a aplica viziunea respectivă în montajul tuturor acelor materiale. În echipe de producție mici, editorul video trebuie să facă și montaj și design de sunet, și efecte speciale și regie, însă în echipe mari, există persoane dedicate pentru fiecare din rolurile astea.

Un editor video bun are memorie vizuală excelentă, reține detalii din multe materiale în același timp și găsește un fir roșu care să le lege, dovedește prin răbdare și abilitățile de montaj talent în a contura un mesaj coerent pentru producția video la care lucrează și dobândește în timp abilitatea de a folosi cu viteză și eficiență maximă programe de editare ca Adobe Premiere, Final Cut, Vegas, DaVinci Resolve sau altele.

Pe de altă parte, un editor de efecte speciale bun poate să nu aibă calitățile de mai sus decât la un nivel minimal, fiindcă ar trebui să împrumute mult mai mult din ethos-ul și abilitățile unui Art Director: creativitatea exprimată în plan vizual, originalitatea în exprimare prin unelte ca Adobe AfterEffects, Nuke, Blender, HitFilm sau RedGiant Effects și inspirația să transmită anumite emoții și senzații prin efectele speciale create.

5. Sound Designer

Dacă ți-ar plăcea să creezi linia melodică din filme, jocuri sau alte producții multimedia, dacă ești atras de zona audio și ai atât ureche muzicală cât și interes pentru efecte audio și lumea digitală, s-ar putea să fii un Sound Designer foarte bun.

Făcând de obicei parte din echipe de producție audio, video sau multimedia, designer-ul de sunet e responsabil cu a genera sau capta din realitate toate efectele sonore și muzica pentru un proiect, fiind responsabil atât de echipamentele audio de înregistrare și redare, dar și de creația, compoziția și contextualizarea creațiilor audio, care de obicei ajută în crearea unei atmosfere, comunicarea unui mesaj sau exprimarea unui sentiment în producția de care se ocupă. E muncă migăloasă, cu standarde de calitate foarte înalte de obicei, care necesită efort creativ susținut în contextul dependenței de alte echipe sau alți oameni din echipă în majoritatea proiectelor (asta dacă proiectul nu e exclusiv audio, ca într-o piesă muzicală).

Un designer de sunet bun „simte” proiectul la care lucrează, îi imprimă la rândul lui o atmosferă senzorială unică prin munca sa, colaborează bine cu persoanele care fac montajul, regia, scenariul (și aici nu discutăm doar de filme, ci și de majoritatea celorlaltor producții multimedia) și – poate cel mai greu – se detașează de preferințele personale și reușește să se pună în rolul persoanelor pentru care crează experiența, pentru a le face posibil un univers și o atmosferă audio care să îi ajute să experimenteze producția așa cum a gândit-o regizorul, game designer-ul sau creative director-ul, după caz.

6. Animator

Dacă te-ai recunoscut câte puțin în job-urile de Art Director, Modelator 3D și Editor Video, însă ți-ar plăcea mai mult să lucrezi cu creații exclusiv digitale, în care poți controla obiectele 3D create de modelator, elementele vizuale create de art director și flow-ul poveștii controlate de editorul video, e posibil să îți placă mai mult un job de Animator.

Un animator aduce practic „la viață” obiectele și personajele dintr-o scenă, creând efectiv animațiile și comportamentele acelor obiecte și personaje în cel mai mic detaliu. De la felul cum vorbește și reacționează la stimuli externi un personaj dintr-un joc și până la felul cum se asamblează un robot dintr-o mașină într-un film popular, spre exemplu, animațiile sunt gândite, create de la zero și ajustate în detaliu de animatori. Creativitatea necesară gândirii unor animații originale se îmbină cu atenția la detalii la nivelul cel mai înalt și cu abilitatea de a coordona mai multe obiecte și animații simultan, pentru a crea impresia de realism sau pentru a transmite un mesaj coerent privitorului.

Un animator bun studiază anatomie pentru a se asigura că animațiile personajelor nu sunt forțate sau artificiale, ci fluide și naturale. În plus, animatorul trebuie să știe câte puțin din sociologie, teoria mulțimilor, fizică mecanică și desen, pentru a putea livra animații de cea mai bună calitate.


Articolul de azi a fost despre job-uri care necesită în primul rând creativitate, făcând în același timp parte din job-urile tehnice, din IT. Sper că am fost suficient de clar în prezentarea asta. În articolul următor discutăm despre job-uri din IT care necesită în mod deosebit abilitatea de a relaționa cu oamenii și de a avea empatie.

Dacă nu te-ai înscris încă la newsletter, îți recomand să o faci acum, ca să nu ratezi niciun articol din blog-ul meu!

Rămâi pe aproape și succes în carieră!

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Enable Notifications    Ok No thanks